OH MIGHTY NEGIN

Ik stond aan het begin van een heerlijke vakantie in Oostenrijk toen ik, vlak voor we de grens over reden, nog even snel bovenstaande foto, met Negin Mirsalehi op de cover van Grazia, op Instagram gooide. Even hip doen met m'n tijdschriften (die ik dus bijna nooit koop). Dat deze foto mij mijn 24 uur van Instafame zou bezorgen had ik nooit verwacht. Ik kreeg nog voor ik mijn internet uit moest zetten de melding dat Negin mijn foto likede, dat kwam natuurlijk door mijn tag. Toen ik ongeveer 24 uur later weer een werkende internet verbinding had, zag ik dat ik op de desbetreffende foto 460 (!) likes had en ongeveer 30 nieuwe volgers. Alleen maar omdat Negins volgers zien dat ze mijn foto liked en dus ook mijn foto gaan liken. Ter illustratie: normaal gesproken krijg ik rond de 150 likes op een foto. Heel even dacht ik dat dit het begin zou zijn van mijn instafame, dat ik vanaf nu honderden likes en nieuwe volgers zou krijgen maar als snel haalde ik mezelf uit die droom want zou leuk ben ik nou ook weer niet. 

Het liet me wel stilstaan bij de macht die Negin, en eigenlijk elk veelgevolgd persoon op Instagram of ander online platform, heeft. Negin heeft 1,8 miljoen volgers op Instagram en vliegt de hele wereld over om fashionshows en andere fancy events te bezoeken, alleen maar omdat ze elke dag een paar foto's op Instagram plaatst en af en toe een blogpost schrijft. Dat er heel veel werk in haar foto's en looks zit besef ik me, begrijp me niet verkeerd. Ik heb dan ook absoluut geen afkeer tegen Negin, ik vind d'r juist een super inspirerend persoon. Wat ik wil zeggen is dat we in een ontzettend rare tijd leven! Als je veel volgers online hebt heb je ontzettend veel invloed op de markt, één like zorgt ervoor dat honderden mensen je na doen. Het is bizar als je er bij stil bij staat maar tegelijkertijd ook zo ontzettend vet. In principe kan iedereen zich dusdanig omhoog werken en invloed uit oefenen op bijvoorbeeld de fashion industrie omdat iedereen een Instagram/ blog/ whatever aan kan maken. Dit bied hoop voor de toekomst, misschien kan ik van mijn Instagramverslaving toch mijn baan maken. Grapje, ik maak eerst wel mijn VWO af. 

Want het lijkt toch wel een beetje een droombaan: bezig zijn met je passie, gratis producten ontvangen, de wereld over reizen. Ik kan er uren over dromen, een baan waarbij je je niet druk hoeft te maken over wiskundige bewijzen of iets wat lijkt op natuurkunde. Wie helpt me aan m'n Instafame? 


Reacties

Populaire posts