KUS VAN JE ZUS


Ik schreef een brief aan m'n zus omdat ze over een paar weken naar Thailand vertrekt voor haar stage en ik merkte dat ik daar over wilde schrijven. 

Lieve Maud,
Het is je gelukt! Een stage in Thailand, zes maanden werken op Phuket, hoe vet is dat? Ik moet eerlijk zeggen dat het nieuws dat je aangenomen was bij het hotel waar je solliciteerde voor mij niet echt als een verrassing kwam. Jou lukt alles sinds je deze opleiding doet, zo lijkt het wel. Je haalt tentamen na tentamen en slaagt voor al je mondelingen, of ze nou in het Frans, Spaans of Engels zijn. Moeiteloos ging je over naar je tweede jaar. Toen je Thailand in het vizier kreeg als dé plek waar je stage wilde lopen, wist ik al vanaf moment 1 dat het je zou lukken, hoe moeilijk het misschien ook was. Als jij iets wilt dan lukt het je ook (met uitzondering van je rijbewijs, die liet even op zich wachten). Als jij nieuwe schoenen wilt dan bemachtig je ze ook, hoe skir je ook bent. Als jij naar drie feestjes op een avond wilt dan doe je het ook, want je bent te sociaal om een feestje over te slaan. Dan ren je maar wat harder, dan slaap je maar wat minder. Het mooie is, hier geldt niet 'Maud's wil is wet'. Je bent niet verwend of lui en laat niet anderen voor je werken. Hier geldt: 'Mauds plannen slagen altijd', want dat doen ze, soms met een beetje moeite. 

Toen ik aan m'n vriendinnen vertelde dat je aangenomen was in Thailand was de reactie: 'Haar lukt ook echt alles hè? Ze is mooi, aardig, succesvol op school en ze kan zeker ook nog zingen?' Bijna beschaamd moest ik toegeven dat je inderdaad ook nog een fijne zangstem hebt. Bovendien ben je inderdaad mooi en heb je een kledingkast waar ik graag wat uit leen. Je wilt altijd zo graag dat jij mijn grote voorbeeld bent en geloof me, dat ben je ook. Ik kan niemand anders verzinnen aan wie ik een beter voorbeeld zou hebben dan aan jou. Mijn lieve, grote zus die grappig is, sociale contacten onderhoud alsof het een sport is, er altijd verzorgd uit ziet (al ken ik je ook op je slechte momenten), tijd overhoud voor school en d'r familie maar tegelijkertijd ook vier avonden per week kan feesten. Zo zou ik ook wel willen zijn. 

Ik ben je nu wel helemaal aan het ophemelen en ik doe alsof het je allemaal aan komt waaien maar ik weet ook best dat er heel wat uren bijles in die Spaans mondelingen zaten en dat je heel veel hebt gewerkt voor die heerlijke garderobe. Maar meestal heb ik bij jouw dat ideaalbeeld, de ideale zus. En die ideale zus vertrekt dus naar Thailand, zonder haar lievelingszusje. Dat zusje vindt dat niet zo leuk maar is tegelijkertijd ook hartstikke trots op je. Zes maanden zijn aan de ene kant zo voorbij, als ik denk aan wat ik zes maanden geleden deed dan lijkt dat gistermiddag. Aan de andere kant kan er veel veranderen in zes maanden. Wie weet welke jongens ik zoen en welke schoenen ik koop. Zulk soort dingen moet ik altijd als eerst aan jou vertellen. Ik zal je brieven als deze blijven schrijven als je weg bent, om je op de hoogte te houden. Al zal je voor m'n liefdesleven even een appje moeten sturen want dat gaan we natuurlijk niet tot in detail op dit stuk internet gooien. Gelukkig is het maar tijdelijk mits je niet verliefd wordt op het land of op een knappe Thai.  Hoe kun je überhaupt verliefd worden op een Thai als je altijd zegt dat je stiekem een beetje verliefd bent op mij. Droom gewoon van mij 's nachts en kom weer veilig thuis. Dan mag je gaan, al doet het wel een beetje pijn. 

Dikke kus van lil' sis. 

Reacties

Populaire posts