VIER DAGEN ALS ZWERVERS LEVEN






Zo, daar ben ik weer hoor. Het was weer een radiostilte zoals jullie ze van me gewend zijn. Ik schreef in eerste instantie niet omdat ik het hele weekend weg was. Ik was te vinden op Opwekking, een christelijk festival waar 60.000 gelovigen bij elkaar komen. Het was een super bijzonder weekend. Er is ontzettend veel gelachen en ongeveer net zoveel gehuilld. Er waren mensen in de groep waar ik mee ging die ik van te voren nauwlijks kende maar waarvan ik nu zeker weet dat het vrienden voor het leven zijn. Na dat weekend kwam ik niet aan schrijven toe omdat m'n hoofd er gewoon niet naar stond. Het zat zo vol met het weekend en dingen waar ik over na bleef denken dat er even geen ruimte was voor een luchtig blogje. Maar hier ben ik toch, met iets meer rust in m'n hoofd. Misschien nog een beetje in de war maar ik functioneer weer (op het enorme slaapgebrek na dan).

Vrieden vroegen wanneer m'n artikel over dit weekend zou komen. Ik antwoorde dat ik niet wist of ik er wel over zou schrijven. Niet omdat er niks te vertellen valt, want geloof me, ik kan boeken vol schrijven. Ik ga er niet over schrijven omdat het voor het grootste deel inside jokes en persoonlijke verhalen zijn. Die zijn voor jullie helemaal niet boeiend om te lezen en ga ik dan ook niet opschrijven. Toch vond ik nog wel een ander deel van dit weekend waar ik wat over wilde vertellen. Ik presenteer u:

Dingen die ik geleerd heb over kamperen zonder ouders (of over kamperen in het algemeen)(of over kamperen in Nederland)(gewoon dingen die ik geleerd heb): 
-Knakworst kan je niet genoeg bij je hebben. Het is het antwoord op 'wat gaan we eten?' op ieder moment van de dag. Er zijn zeker wel 14 blikken knakworst door heen gegaan dit weekend, zonder enige moeite. 

-Kamperen in Nederland is KOUD. En zeker in het voorjaar. Ik had er even niet aan gedacht dat de tempraturen 's nachts gewoon terug lopen tot een graadje of 2 en dat m'n gewone pyjama dan niet volstaat. Een paar extra truien hadden geen kwaad gekund. 

-Je kan natuurlijk genoeg brood meenemen om het hele weekend stevig te ontbijten maar je ouders zijn niet in de buurt dus uiteindelijk prop je als ontbijt gewoon een paar koekjes naar binnen en vind je jezelf om 10 uur 's ochtends met een fles cola in je bed. Oeps.

-Jamsessies rond een uur of 1 's nachts zijn volledig legaal, gezellige gesprekken tot 3 uur ook en nacht plassen om half 4 is geen enkel probleem. Vervolgens is de hele ochtend in je bed liggen ook niet erg, wat een vrijheid.

-Als het dan toch al half 4 is, is het dan nog echt nodig om je make-up er af te halen? Is tandenpoetsen dan nog noodzakelijk? Moet ik echt m'n pyjama aantrekken? Tandenpoetsen kan morgenochtend weer, die mascara gaat nog wel een dagje mee en m'n spijkerbroek slaapt ook best prima.

-Als je maar anderhalve voedzame maaltijd per dag naar binnen krijgt heb je dus wel last van chronisch honger. De hele dag door, niks stilt het hongerige beest in je.

-Een tas met wieltjes was echt wel heel handig geweest. Dit gesjouw bezorgde mij én m'n vrienden een nekhernia.

-Een tent afbreken is helemaal niet zo moeilijk. Ik moet bekennen dat ik vooral toekeek maar Julia en Veerle wisten in no-time de enorme tent op te vouwen tot iets heel kleins. Julia bleek ook een enorme oerkampeerder in zich te hebben die voor elk probleem een oplossing had. Een kant die we nooit eerder van haar zagen. 

-Als jij het niet opruimt doet niemand het en dus was onze kampeerplek binnen 24 uur zo'n gigantische zooi dat ik me een klein beetje schaamde. Maar het kon, want niemand die er wat van zei. 

Conclusie: We hebben vier dagen als zwervers geleefd en het was heerlijk. 

Reacties

Populaire posts