ALLERFIJNSTE MUZIEK


Oké, ik heb ooit gezegd dat je niet over muziek moet schrijven. Dat je muziek moet luisteren, niet lezen. Daar wil ik even op terug komen, die opmerking komt nog uit de tijd dat ik niet zo veel met muziek bezig was en vooral luisterde naar wat er toevallig voorbij kwam + heel veel Ed Sheeran. Inmiddels maak ik al bijna een jaar iedere maand een playlist met m'n jams voor die dertig dagen.
Inmiddels hecht ik iets meer emotionele waarde aan muziek. Inmiddels maak ik herinneringen met muziek. Inmiddels kan ik bij ieder nummer dat ik luister wel een verhaal vertellen. 

Ik heb niet al te lang gelden een 'all time fave's'-afspeellijst aangemaakt op Spotify waarin ik mijn uberfavoriete muziek ben gaan verzamelen. De nummers die ik echt kan blijven luisteren zonder ze ooit zat te worden, de nummers met de fijnste herinneringen. En omdat ik het gevoel had best wel een artikeltje vol te kunnen tikken over een paar van deze nummers ben ik dat nu aan het doen. There we go;

Can't hold us- Macklemore & Ryan Lewis was het eerste nummer dat in me op kwam bij het maken van deze lijst. Dit nummer heb ik denk ik al 200 keer gehoord en ik ben het nog niet zat, dan doe je iets goed bij mij. Het was op kamp een jaar of drie geleden dat één van mijn vriendinnen dit nummer non-stop aanzette omdat ze zo'n fan was, daar is mijn liefde begonnen. Ik kan het nog steeds niet van A tot Z meezingen en misschien is dat ook de reden dat ik het wil blijven luisteren.

John Mayer- Free Fallin live at the Nokia Theatre is een nummer dat ik vooral in februari heel erg veel geluisterd heb. Het liedje brengt me dan ook in twee tellen terug naar die hele fijne wintersport waar ik leerde snowboarden en ik weet nog precies hoe ik me voelde in die periode. Hoe hard ik dit mee zong om even niet aan de rest te denken en om me heel even alleen op de wereld te wanen. Het brengt alle getting over it-vibes en gemengde gevoelens weer terug. Ik weet nog hoe ik dit nummer zong toen ik voor een van de eerste keren soepel van een berg af boarde en hoe dat voelde als ultieme victorie.  Shawn Mendes- Life of the party komt uit diezelfde periode en brengt diezelfde herinneringen mee. Dit is een ultieme douchemeezinger die ik heel vaak en heel hard heb gezongen.

Matt Simons- Catch & Release deepend remix is een nummer waar Veerle me een paar weken geleden op wees en wat ik meteen ontzettend fijn vond. We besloten vrijwel direct dat dit de soundtrack moest worden van onze Manchester Aftermovie en ik heb dit nummer dan ook heel veel geluisterd in en om Manchester. Het doet me meteen denken aan die hele fijne dagen daar. Nog steeds vind ik dit zulke ongelooflijk chille muziek, ik neem soms even een momentje om het gewoon even te luisteren, alleen te luisteren.

You + Me- From a closet in Norway  ontdekte ik ook dankzij Veerle. Ik vind dit zo'n fijn en chil liedje met goede lyrics. Ik heb deze heel veel geluisterd tijdens onze roadtrip door Amerika en het doet me elke keer weer denken aan de woestijn van Death Valley en de kust van Californië. Aan hoe ik helemaal achterin de auto zat en zo heerlijk even mezelf af kon zonderen met m'n muziek. Jack Garrat- Worry doet me denken aan diezelfde zomer. Ik ontdekte het nummer helemaal aan het begin van de vakantie en heb het sindsdien heel vaak gedraaid. Het geeft me altijd een beetje een vreemd, ongelukkig gevoel maar het is tegelijkertijd zo fijn. Het doet me vooral denken aan een nacht in het vliegtuig waarbij alles donker was en we tientallen kilometers boven de oceaan vlogen en de hele wereld leek te slapen behalve ik want de air-co stond te hard en ik kon alleen maar denken aan hoe de vakantie op z'n eind was gelopen.

Major Lazer- Lean onKygo- Stole the show  en De jeugd van tegenwoordig- Sterrenstof zijn de top 40 hits die me gewoon nooit zijn gaan vervelen. Lean on doet me denken aan de avond bij m'n zus in Maastricht en de fijne dansjes. Alles wat Kygo maakt is naar mijn mening chil maar Stole the show is wat mij betreft z'n hoogtepunt. En Sterrenstof, wie is er niet gek op? Vooral een grote favoriete vanwege de lyrics en het feit dat er altijd wel iemand in m'n omgeving is die 'm met me mee kan zingen. Hij doet me stiekem ook nog denken aan de wiskundelessen in de brugklas waar we dit drie keer per les zongen en onszelf bijzonder cool vonden.

Een heleboel Ed Sheeran kan natuurlijk niet ontbreken in deze lijst. Vooral Small bumpI'm a mess en wake me up- live at the Bedford zijn grote favorieten. Wake me up is ook zo'n fijn, klein en lief liedje. Deze live versie is de allermooiste. Ik zing deze altijd samen met m'n zus die vreselijk slecht is in het onthouden van lyrics en daarom constant de fout in gaat en daar kunnen we dan zo ontzettend om lachen.

En ten slotte Jason Mraz- Details in the fabric, ook zo'n rustig nummer waarop ik heerlijk weg kan dromen en helemaal tot rust kom. Het ultieme nummer voor dramatische uit-het-raam-staar-sessies maar bovenal gewoon heel fijn met een fijne lyrics en de fijne stem van Jason. 






Reacties

Populaire posts