EVEN ONGELUKKIG

'Wie zegt dat je altijd maar gelukkig moet zijn?' -Wilhelm Schmid
Ik vond deze fijne quote op de koelkast. Niet de meest logische plek om sterke quotes aan te treffen maar wanneer je moeder zulk soort dingen uit tijdschriften scheurt en op de koelkast plakt zal je er niet aan ontkomen. Hoewel ik normaal gesproken altijd een beetje de kriebels krijg van Nederlands quotes, de Engelse taal is gewoon veel mooier, vond ik deze wel treffend. 'Wie zegt dat je altijd maar gelukkig moet zijn?' Een vraag die vaak in interviews gesteld wordt: 'Ben je gelukkig?' want dat is wat we geacht worden te willen zijn. Dat is wat je zijn moet. Alles kan mislukken maar dat maakt niet uit, als je maar gelukkig bent. De druk om gelukkig te willen zijn is hoog, iedereen is op zoek naar geluk. Als ik niet volledig gelukkig ben voel ik me een beetje mislukt, alsof ik minder goed ben in leven dan de rest. Maar wie zegt dat je altijd maar gelukkig moet zijn? Wie zegt dat je je niet soms gewoon even helemaal kut mag voelen? Wie zegt dat het erg is om uit balans te raken wanneer er iets naars gebeurd? Wie zegt dat het erg is om je geluk even uit het oog te verliezen om het later weer dubbel zo dik terug te vinden? Wie zegt dat je niet mag huilen? Wie zegt dat je niet onzeker mag zijn? Wie zegt dat je niet mag blijven hangen in oude gebeurtenissen? Wie zegt dat je elke dag moet beslissen dat het een mooie dag wordt? Wie zegt dat je altijd maar gelukkig moet zijn? 

Toen ik gistermiddag per ongeluk een half uur te vroeg op m'n waterbus stond te wachten had ik onverwachts een heel fijn zenmomentje. Aan het water, in de kou, helemaal alleen. Ik voelde me op dat moment een beetje vreemd, niet gelukkig. Een ondefinieerbaar gevoel in me wilde huilen en had behoefte aan een knuffel maar had hier eigenlijk geen goede reden voor. Ik was heel even ongelukkig maar het was helemaal niet erg. Dat geluk hervindt je wel weer wanneer je de volgende dag met je liefste vriendinnetjes staat te poseren voor Hester's lens bij wijze van verjaardagscadeau. Wanneer je met z'n vieren door de stad stuitert, koffie drinkt en geniet van Rotterdam. Het is niet erg om even ongelukkig te zijn, soms juist wel fijn, voor de afwisseling.  

Reacties

Populaire posts