THAT WAS ONE PRETTY GOOD SUMMER

















Aan alles komt een einde, ook aan de mooie dingen en zo kwam er ook een einde aan de zomer van 2015. Of eigenlijk de zomervakantie want de zomer zelf duurt nog een maandje maar ik vind 'deze zomer' gewoon veel lekkerder klinken als 'deze vakantie'. Praat ik dus over de zomer, dan bedoel ik die acht weken vakantie (waren het er acht? Ik weet het niet eens.) In elk geval, er kwam dus een einde aan de zomer en ik vond het tijd voor een fijn terugblik artikel omdat het een fijne herinnering is (kan ik deze lekker terug lezen als ik in m'n winterdip zit en de zomervibes weer op wil pakken).

Deze zomer begon na het maken van m'n laatste toets, Nederlands, en een leerlingentevredenheidsonderzoek. Die middag hadden we meteen al een lekkere planning te beginnen met het inluiden van de vakantie en het afsluiten van de toetsweek bij Happy Italy, dat is traditie. Die middag/ avond waren er diploma-uitreikingen en examenfeestjes en ik weet nog dat die dag behoorlijk chaotisch was en ik behoorlijk wat rondjes door Rotterdam en omstreken heb gefietst om iedereen te bezoeken. Af te sluiten met een bbq bij Veerle thuis, zonder Veerle zelf want die moest eerst dansen maar sloot later ook aan. Na heel veel eten stapten we op de fiets voor een examenfeestje. Het was ver fietsen maar het was een leuke avond, het was sowieso een heerlijke dag, op deze manier had ik m'n hele vakantie wel in willen vullen mits ik de volgende ochtend weer vol energie zou zitten want dat zat ik nu zeker niet. Bad for me want we hadden die dag een vriendenhockeytoernooi op de planning en ondanks dat het warm was en iedereen brak was en bijna niemand kon hockeyen was het een geslaagde middag, daar schreef ik hier ook al over. De rest van m'n eerste onofficiĆ«le vakantie week vulde ik met werken, een dag in Lille en het inleveren van m'n boeken. Ik herinner me vooral dat het die week erg warm was, ik heb op het terras gezeten, aan het zwembad gelegen en we sloten de week af met een zwemfeestje bij Lisa aan we waal. We zwommen tot in de late uurtjes en maakten dankbaar gebruik van de binnen- en buitendouche. Om half twee 's nachts bestelden we pizza en veel te laat rolden we ons bed in om de volgende ochtend veel te vroeg weer het bed uit te rennen, het water in te springen en naar school te fietsen voor de laatste keer dat jaar. 

In de eerste officiĆ«le vakantieweek lag ik een dag op het strand met Thirza en picknickte ik in de stad met Veerle. In other news namen we ook afscheid van een verhuizende vriend en dat zorgde een beetje voor een mini-dipje want afscheid nemen sucks. In deze week kwam Amerika ook gevaarlijk dichtbij en was ik druk bezig met inpakken en mentaal voorbereiden. Ik werkte nog twee dagen, nam afscheid van Thirza en werd op maandagochtend 13 juli te vroeg wakker, klaar om naar New York te gaan. Die reis naar Amerika was er absoluut een om nooit te vergeten. Te beginnen met het bijna missen van onze overstap, de stres, het rennen, de opluchting toen we het wel haalden. New York is een stad naar m'n hart. Alles wat me aanspreekt aan de stad vind je daar driedubbel zo sterk terug. De drukte, de mensen, de chaos, de gebouwen en de sfeer. Move over, Rotterdam, dit is zoveel beter. (Niet schrikken, nog steeds verliefd op Rotterdam). New York was veel te snel voorbij en voor ik het wist landde ons vliegtuig al in Phoenix van waaruit we verder reden naar de Apache Trail, Sedona, Grand Canyon, Antelope Canyon, Bryce Canyon, Zion national park, Las Vegas, Death Valley, Mammoth Lakes, Yosemite, San Francisco, de west coast en Los Angeles. Je begrijpt, dat was veel. Ik heb zoveel gezien in drie weken dat ik op een gegeven moment volledig de draad kwijt was (waar zijn we nou? Welke dag is het? Wanneer waren we in Las Vegas?). Het was een ontzettend gave reis die ik voor geen goud had willen missen. Het ging uiteraard weer veel te snel voorbij, voor ik het wist zaten we alweer in het vliegtuig en landden we op Nederlandse bodem. Deze reis had zoveel indrukken meegegeven maar er was gewoon geen tijd om het allemaal te verwerken. Terug in Nederland ging ik natuurlijk meteen weer verder met m'n leven, vriendinnen bezoeken, werken. in m'n eigen bed slapen. Ik heb geen moment kunnen nemen om me echt te realiseren dat ik er geweest ben, het is en blijft een soort waas. Gelukkig heb ik alles opgeschreven en gefotografeerd en kan ik alles documenteren, hier op m'n blog.

Terug in Nederland dus, ik herenigde me weer met Julia en Veerle, ging terug naar m'n baby Rotterdam waar ik toch nog steeds gevoelens voor had, herenigde me met Thirza en bekeek Paper Towns. Er was nauwelijks tijd om adem te halen of ik stond alweer m'n koffer in te pakken voor Renesse. Dat ging vrij chaotisch omdat je wanneer je gaat kamperen iets meer nodig hebt dan je koffertje kleding en pyjama's. Met een heleboel over en weer ge-app kregen we het voor elkaar om een complete inboedel bij elkaar te rapen en goed voorbereid aan ons camping avontuur te beginnen (zonder binnentent, want die vergaten we). We hadden een heerlijke tijd, genoten volop van onze vrijheid, perfecte camping en het mooie weer. We hadden de dikste lol en ik had het voor geen goud willen missen. Het klinkt misschien stom maar het was echt een onvergetelijke ervaring, het is toch de eerste keer dat je zonder je ouders zoiets onderneemt en het is me zo goed bevallen. Dat geeft je toch wel een beetje gevoel van volwassenheid, wij kunnen dit met onze 15 jaar oud, bijna 16.

Na Renesse liep de vakantie echt op z'n eind. Ik maakte kennis met Thirza's puppy (ik heb niks met honden maar deze was leeeeuuk), we bezochten samen de Zomerfeesten in Gorinchem waar we heerlijk een avond gedanst hebben, ik bezocht de openlucht bioscoop in Rotterdam waar ik samen met Vera en Hanna heerlijke commentaren leverde op Indiana Jones, uiteraard kaftte ik ook m'n boeken want dat is wel de meest minimale vorm van voorbereiding op school die ik kon treffen. Ik sloot de vakantie prachtig af met het feest van m'n ouders voor hun 25-jarig huwelijk. Samen met m'n zus had ik daar de laatste weken wat voorbereiding voor getroffen en het was een zeer geslaagd feestje. De locatie en het weer waren perfect. We hadden overal kleine lampjes en lampionnen opgehangen, iedereen die dicht bij m'n ouders en ons gezin staat was er. Onze vrienden hadden leuke stukjes voorbereid en ik heb echt een heerlijke, liefdevolle avond gehad.

Ondanks dat ik een heerlijke vakantie heb gehad zat er een beetje een nare nasmaak aan. Mijn allerlaatste vakantiedag was ook de dag waarop m'n zus voor een halfjaar naar Thailand vertrok. Onbewust tel je daar naar af en de tijd kent geen genade, het kwam veel te snel dichtbij. Ik merkte dat ik daar vooral in de laatste vakantieweek een beetje unsteady van werd. De dag van haar vertrek was dan ook echt geen leuke maar daar schrijf ik snel een brief over. Afscheid nemen is gewoon niet leuk en het zorgde voor wat tranen in de laatste vakantiedagen. Gelukkig is ze inmiddels veilig aangekomen (spoiler alert) en komt ze weer terug. Het leven is nog mooi, maar het is nog steeds het leven (zoals Vera het perfect verwoorde).

Ps. Er zitten wat linkjes in dit artikel verstopt naar artikelen waar ik verder in ga op m'n zomeravonturen, klik lekker door mocht je die willen lezen.
PPs. ZOVEEL TEKST, dit ben ik niet van mezelf gewend. 

Reacties

Populaire posts