Tussen het leren door



De allervervelendste bijwerking aan het zijn van een vwo-leerling is naar mijn mening de doodgeslagen creativiteit in m'n hoofd. We staan weer aan de start van een toetsweek en ik merk dat hoe harder ik aan het leren ben en m'n brein zich inspant, hoe harder m'n andere hersenhelft gaat schreeuwen om een beetje aandacht. Wanneer ik actief bezig ben met natuurkundige zaken wordt de behoefte om te schrijven of even gedachteloos te kladderen steeds groter. Het grote probleem is natuurlijk dat ik middenin zo'n toetsweek absoluut geen tijd heb voor dat soort zaken en wanneer ik eenmaal weer een beetje vrije tijd heb ben ik zo mentaal gedrogeerd dat ik niets anders wil dan een Gilmore Girls-marathon in bed. Tijdens schoolweken is er simpelweg nauwelijks ruimte om die creativiteit een beetje de vrije loop te laten en wanneer ik daar te lang over na denk word ik er altijd een beetje verdrietig van. Soms heb ik na een hele middag technische vakken volgen moeite met het formuleren van zinnen omdat m'n hoofd zo overwerkt voelt. Ik ben mezelf nu juist daarom gaan verplichten om even een momentje te nemen om gewoon gedachteloos wat te schrijven. Veel liever ben ik een getalenteerd schrijfster dan dat ik weet hoe ik de baansnelheid van een parametervoorstelling kan berekenen.

Omdat zich er dus niet echt creatieve ideeën hebben ontwikkeld in m'n hoofd de afgelopen dagen doe ik maar kort verslag van m'n weekend. Het was namelijk een speciale editie: Weekend Extra Large. Een volledige vrijdag en maandag zaten er aan vast geplakt maar laten we niet te vroeg juichen: die waren om te leren. Donderdagavond leerde ik, vrijdagochtend leerde ik, vrijdagmiddag hielp ik m'n moeder in haar lunchroom omdat ze het me zes keer heel lief had gevraagd. Als ik geen toetsweek had gehad had ik meteen ja gezegd want ik vind m'n werk hartstikke leuk. Het was een terrasdag en voor mij de eerste dag van het seizoen waarop ik weer over het terras mocht rennen. Dat is niet persé leuker want buiten is het warm en iedereen zit met een wijntje te genieten terwijl jij je suf rent want het is twee keer zo druk als normaal. Maar toch werd ik er wel een beetje blij van want de zon scheen en iedereen op het terras was blij en de zomer leek opeens niet meer zo ver weg. Aan het eind van de middag liep ik met twee zalm salades naar het eind van de straat om de kapsters op de hoek van een avondmaaltijd te voorzien maar ook omdat ik een afspraak had staan. Het knippen van m'n haar had ik alweer veel te lang uitgesteld (de laatste keer was in november) en inmiddels was m'n haar alweer een paar weken op 'haha super slap en futloos'-lengte. Ik vertelde de kapster dus om er tien centimeter af te halen en dat deed ze. Tien werd twaalf zoals het een echte kapster betaamd maar ondanks dat ik het eigenlijk iets langer had gewild was ik er toch heel blij mee. Ik ben eigenlijk altijd blij als m'n haar eraf wordt gehaald.

Vrijdagavond was weer voor leren.

Net zoals zaterdagochtend. Tegen een uur of twee stapte ik de zon in om naar de hockeyclub te fietsen. Daar wonnen we met 4-0 van onze licht agressieve tegenstanders. Zaterdagavond stond er iets speciaals op de planning. Donderdagavond kocht ik last minute stiekem twee kaartjes voor het optreden van Douwe Bob in de HMH (of eigenlijk Afas Live maar dat klinkt een stuk minder Rock 'n Roll). Ik kan Douwe's muziek waarderen maar ben er niet zo in thuis, Lars daarentegen is een grote fan. Ik vertelde hem alleen dat ik een verrassing voor 'm had en zette 'm op het verkeerde been met drie willekeurige hints. Zijn reactie toen ik hem vertelde dat we naar Douwe Bob gingen was goud waard. Dus we reisden af naar Amsterdam en genoten een avond van muziek. Ondanks dat ik nauwelijks iets mee kon zingen was het super leuk om Douwe Bob en zijn band te zien spelen. Mensen die met zoveel passie muziek maken zijn heerlijk om naar te kijken. Om elf uur was Douwe klaar, we deden nog een drankje, we moesten nog een uur in de trein zitten en ergens in die nacht sprong de klok een uur vooruit. Je begrijpt dat ik met niet heel veel slaap weer naast m'n bed stond zondagochtend.

Zondag vierde m'n zus haar verjaardag met een klein groepje vrienden en familie. We aten kwarktaart omdat dat voor altijd haar favoriet is en we lunchten met zelfgemaakte sushibowls. De nieuwste trend in trendy voedsel-land, een ideetje van de zus. Hoewel ik nooit een sushi fan ben geweest was de variant met kip wel echt ontzettend lekker (en het zag er prachtig uit). De rest van de zondag deed ik maar weinig.

De maandag was weer voor leren.

Reacties

Populaire posts