HET LILLE LEVEN





















Om kwart over zes gaat op dinsdagochtend mijn wekker. Ik open mijn ogen niet in m'n eigen bed maar in dat van Veerle. Vandaag staat er een schoolexcursie naar Lille op de planning en omdat je voor dat soort uitjes belachelijk vroeg op school moet zijn was het een goed idee om bij Veerle te slapen die dichter bij school woont. De vorige avond heb ik haar 'geholpen' met oppassen, met het verdiende geld maakten we een tussenstop bij McDonalds want we hebben echt 0 zelfbeheersing. Thuis stapten we onder de douche en sliepen uiteindelijk iets later dan we hadden gewild. Kwart over zes dus, we draaien ons nog eens om maar om half zeven kruipen we echt ons bed uit. Het is vroeg, maar ik heb er zin in. 

Om half acht staan we op school. Na zes keer tellen of iedereen aanwezig is vertrekken we naar Lille. Het eerste uur in de bus breng ik vooral slapend door, kwart over zes was toch wel erg vroeg. Veerle kruipt op m'n schoot, samen luisteren we muziek en om de vijf minuten schrik ik ergens van wakker. Na anderhalf uur rijden wordt er een tussenstop gemaakt en terwijl 90% procent van de meisjes naar de wc rent en in de veel te lange rij gaat staan besluiten Veerle en ik onze blaas met rust te laten en opzoek te gaan naar koffie. Na de nodige cafeïne mijn bloed in geholpen te hebben rijden we verder. Van slapen komt nog maar weinig terecht want de koffie heeft z'n werk gedaan. Ik weet niet meer hoe maar er komt een moment waarop we in een gigantische jamsessie belanden waarbij iedereen om de beurt binnen drie tellen een nummer in moet zetten.  Ik vermaak me gigantisch ondanks dat het nergens naar klinkt en er de meest willekeurige nummer voorbij komen. 80% van de bus moet ons gigantisch irritant gevonden hebben, no regerts tho. 

In Lille aangekomen bezoeken we als eerst de Notre dame de la treille. We analyseren de kerk voor een kunstopdracht. Daarna krijgen we twee uurtjes vrije tijd. Veerle en ik drinken een veel te dure frappuccino bij Notting Hill Coffee en shoppen wat bij Zara en Brandy Melville. Om twee uur staan we bij de St. Maurice église om die te vergelijken met de andere kerk. We genieten van de koelte in de kerk en blijven als laatste achter in de kerkbanken. Daarna rest ons nog drie uur om nog meer te shoppen. We bekijken een winkelcentrum van binnen (ook lekker koel) en sluiten de dag af met Mc Donalds voedsel (inderdaad de tweede keer in twee dagen). Veerle steekt nog even haar voeten in een fontein omdat het zo belachelijk warm is en dan vertrekken we weer richting de bus. Omdat Veerle en ik beide geen Frans hebben en dus alleen voor kunst met deze excursie mee waren hadden we een uiterst chil dagje. Terwijl onze klasgenootjes mondelinge overhoringen doorstonden bekeken wij de Hollister van binnen en fotografeerden de mooie straatjes van Lille. 

Op de terugweg is het belachelijk heet in de bus. Iedereen zweet aan alle kanten en dat kan niet vaak genoeg benadrukt worden. Ik leg eerst vast hoe Hanna in slaap valt maar niet lang daarna ben ik zelf ook weg en karma zou karma niet zijn als daar ook beeldmateriaal van is (thanks to Hester en Vera). Na nog een stop voor ijsjes en volle blazen ben ik om negen uur weer thuis. Een lange maar heerlijke dag. Het blijft heel gek hoe je in no time in een hele andere wereld kan zitten. Lille is een super mooie, typisch Franse stad en ik heb er van genoten. 

Reacties

Populaire posts