Naar het plafond staren

 1 -6 februari 

Ik stond voor de sociëteit te wachten op mijn wandelafspraak toen ik het opeens opmerkte. Opeens viel het op dat de wind niet guur en hard was, opeens zag ik de stukjes blauwe lucht die boven de overkant van de straat hingen. Voorjaar. In de vaagste, lichtste versie mogelijk maar ik merkte het wel. Heel ver op de achtergrond was het zich aan het ontvouwen.

Annemarijn en Daniël gaven me gelijk toen we later een sneeuwklokje tegenkwamen en toen we na 20 minuten buiten zitten niet verkleumd waren. Het was er maar voor een dag en het was minimaal maar het was wel heel even voorjaar.

Diezelfde middag was er opluchting toen Annemarijn en ik naar elkaar uitspraken dat dit totaal andere bestuursjaar misschien wel beter voor ons is. We waren het unaniem eens dat lange nachten en onregelmatige slaapritmes middenin donker en grauw januari ons weinig goed hadden gedaan. We hadden het wel gedaan, we wilden er voor gaan, maar het zou met vlagen heel taai zijn geweest.

Een uur later proosten we met z’n drieën op een ander jaar. Niet omdat we hopen dat het verenigingsleven nog een paar maanden stil ligt maar wel omdat we de silver lining van de situatie heel duidelijk zien. Roeien met de riemen die je hebt, zelf de slingers ophangen, de zonnige kant bekijken; dat idee.

De opwinding van het leven heeft me afgelopen week een paar avonden wakker gehouden. Het was een week waarin ik veel deed waar ik energie van krijg. In de lockdown doe ik op een dag onder de streep meestal meer dingen die energie kosten dan energie geven. Het was dus al even geleden dat ik de slaap niet direct kon vatten. Het perspectief van een dag voorjaar, de rust bij een totaal ander jaar, de plannen die gesmeden worden voor de zomer, de nummers die gezongen werden bij het zoveelste huiskaraoke moment; allemaal dingen die door mijn hoofd raasden terwijl ik in bed lag. Hoewel ik er een hekel aan heb om wakker te liggen betrapte ik mezelf er ook op dat ik dit gevoel gemist had. Naar het plafond staren met de wereld aan je voeten. 

Reacties

Populaire posts