Wat raast tijdens de storm




17- 23 januari 
Rotterdam is windstil de laatste dagen. Ik zit op de fiets van Noord naar Zuid tijdens een avond die typerend voelt voor mijn studententijd: een hoofd dat watterig voelt van de hele dag studeren, eten met de jaarclub (waarover ik eerder al eens schreef hoe hart-verlichtend dat kan zijn) en daarna op de fiets naar de FitForFree. Twee jaar terug voerde ik deze routine regelmatig uit.

Windstil dus. En zo voelde mijn start van 2022 ook. Ik had de wind niet tegen maar ook niet in mijn zeilen. Tijdens het fietstochtje denk ik even dat het pas 2 of 3 januari is. Ik zie 17 januari op het scherm van mijn telefoon staan. Door het uitzitten van quarantaines leek het jaar soms maar niet van start te gaan.

Maandag was windstil en donderdag stak de storm op. Het nieuws over The Voice bereikt zijn hoogtepunt en grijpt mij, net als heel veel mensen, aan. Het is zo verschrikkelijk, zo groot en langlopend. En tegelijkertijd is het niet nieuw. De verhalen kennen we allang. Dit specifieke narratief bereikt het grote publiek omdat iedereen weleens zijn vrijdagavond met The Voice heeft doorgebracht. Omdat we zijn groot geworden met Marco Borsato of Ali B. Ik kijk de uitzending, volg het nieuws en golven van misselijkheid overvallen me. Het gebeurt niet vaak dat iets me zo raakt. M’n woede bedaart en zet ik om in motivatie. Ik lijk eindelijk een scriptie onderwerp te hebben gevonden.

Maar het is niet alleen maar woede wat er raast tijdens de storm. Het zijn ook lieve woorden, briefjes, vlinders, tranen bij een bruiloft, vreugdedansjes, bier en rode wijn.

Aan het eind van deze dagen zit ik met een kopje koffie op het stationsplein. M’n hoofd voelt nog een beetje zwaar van de avond er voor maar desondanks heb ik m’n dag goed besteed met m’n nieuw gevonden motivatie. Ik kom graag op deze plek tijdens m’n wandelingen. Hier zitten voelt altijd als een onderonsje tussen mij en de stad. Mensen kijken, me klein voelen tussen de grote gebouwen, koffie drinken, woorden schrijven, tevreden naar huis.

Reacties

Populaire posts