Julia aan de telefoon


7 - 12 januari 
Julia aan de telefoon. Even bellen veranderd, zoals ik had verwacht, al snel in ruim een uur kletsen. Ik poets de keuken terwijl zij vertelt over haar nieuwe plekje. We vergelijken de paniek van een week geleden met de rust die inmiddels is gearriveerd. Ik vertel over het genegeerde verdriet dat onder mijn rust bleek te zitten. We praten over de psyche, over kleine trauma’s, over jezelf zo lang voor gek kunnen houden. Dankbaar voor nieuwe inzichten kijken we terug op oud zeer wat minder oud bleek te zijn dan we dachten. Ouder en wijzer worden is nooit zonder groeipijn gegaan.

Ik zet deze week drie dagen opzij om voor God. Het is een nieuwe ervaring die soms vooral ingewikkeld en moeizaam lijkt. Maar hoe langer ik er mee bezig ben, hoe vaker de zon doorbreekt. God geeft energie en kracht om dit te doen. Hij plaatst de juiste mensen om me heen op de juiste momenten. Wanneer ik op dag drie naar buiten stap en zie dat Hij de fakkels in de lucht heeft aangestoken, kan ik niet anders dan onder de indruk zijn. Wat een schepper, wat een kunstwerken maakt Hij. Ik besluit in een seconde om mijn planning wat om te gooien en even tijd te nemen om deze kunst in me op te nemen. Rondje lopen, worship op, dan is God heel groot.

En net wanneer ik van de goede energie van mijn week begin te genieten staat de grote C weer op de stoep. Een week nadat ik mijn vorige quarantaine verliet moet ik de volgende in. De tweede quarantaine van 2022: het is 12 januari. Even ben ik heel gefrustreerd over deze overmacht. Gefrustreerd dat corona het leven op ieder moment stil kan leggen, ongeacht wat mijn plannen zijn. Gefrustreerd dat het niet uit lijkt te maken of je 5 of 50 mensen gezien hebt. Dagen in quarantaine lijken te voelen als dagen stil staan of nauwelijks op gang komen. Alsof ik niet echt leef en leer wanneer ik niet in contact ben met anderen. Julia belt op wanneer ze mijn baal-aapje ziet. Het halfuurtje kletsen weet me op te beuren. De rust keert bij me terug: overgeven aan de situatie, meebewegen met de (covid)golf.

Reacties

Populaire posts