WEER DE MOOISTE STAD


Het einde van maart is nog niet eens in zicht dus het is misschien een beetje ongebruikelijk dat ik nú al woorden op papier aan het zetten ben over de afgelopen dagen. Toch voelde het als het juiste moment. Ik heb de afgelopen jaren wel geleerd dat timing nooit perfect is. Dat 'the right place, the right time' slecht een paar keer per jaar plaats vindt. Als dat gebeurt kunnen het momenten van zuiver geluk zijn, alsof alle planeten in de juiste baan draaien. Als één van die zeldzame moment plaats vindt moet je ze volgens mij voor 100% benutten. Niet vergeten je ogen te sluiten en de Hemel te bedanken en vooral opschrijven hoe fijn het was voor de dagen waarop geluk alleen in een parallel universum lijkt te bestaan.

'Ik wilde gewoon even opschrijven dat het goed gaat.' maanden geleden schreef ik deze tekst voor mezelf op. Ik schrijf vaak van me af maar meestal is dat op momenten dat het niet goed met me gaat, momenten waarop er teveel in mijn hoofd speelt, momenten waarop ik probeer mijn geluk te herpakken. Die dag ging het wel goed met me, was ik helder en at peace. Om een onbekende reden schreef ik dat op en het bleef plakken. Heel vaak denk ik aan die tekst. Op dagen dat het goed gaat maar ook als het niet goed gaat. Het zet dingen in perspectief, het geeft ruimte aan andere gedachten. Dat er naast een negatieve spiraal of een kutdag ook dagen zijn waarvan ik denk 'dit is een goede dag, vandaag voel ik me goed.'

Het is makkelijk om te schrijven over ellende, over mislukkingen en verdriet. Het is interessant, zorgt voor echtheid, het is rauw, het ventileert. Vreugde is oppervlakkig, 'het gaat goed' lijkt een hele lege tekst maar als het waar is, is het prachtig. Het gaat goed, je kan de zon zien schijnen achter de wolken. Je kan genieten van gesprekken en wanneer je in de trein naar je favoriete muziek luistert lijkt niks je aan te kunnen raken. De vreugde die daar in zit is zoveel waard, kan je op de been houden wanneer het minder makkelijk gaat.

Dus, het gaat goed. Hele grote beren bleken van dichtbij best mee te vallen. De vrieskou verdween, het zachte weer leek wel zomer ook al waren het maar 10 graden boven nul. Er kwamen nieuwe kansen voorbij, er zijn nieuwe perspectieven. Rotterdam is weer de mooiste stad van de wereld en de dagen zijn weer aan het rennen. Vance Joy kwam met een nieuwe album, ik kletste uren met vriendinnen die ik te weinig zie en de koffie van mijn favoriete plekje smaakt nog steeds fantastisch.

Reacties

Populaire posts