EEN HALFJAAR GELEDEN


Iets wat me vaak bezig kan houden is tijd. Niet alleen op de 'hoe laat is het?', 'hoelang heb ik nog voor ik weg moet?', 'hoe lang gaat dat duren?'- manier want dat houd waarschijnlijk iedereen dagelijks bezig. Het houd me bezig op de 'is dat al zo lang geleden?!'-manier, de 'precies een week geleden zat ik nu...'-manier, de 'wow, over twee weken is het al...'-manier. Ik blijf me maar verbazen over hoe de tijd vliegt en dingen veranderen. Ik kan echt heel obsessief dingen onthouden die precies een week/ maand/ jaar geleden gebeurden. Ik haal daar op een vreemde manier plezier uit terwijl het me tegelijkertijd een beetje melancholisch maakt. Waar ik de laatste tijd vaak aan denk is 'wat deed ik een halfjaar geleden?' Omdat ik me probeer in te beelden hoe lang een halfjaar is. Omdat ik een halfjaar m'n zus moet missen als ze op stage is. Omdat ik hoop dat een halfjaar zo voorbij is.

Een halfjaar geleden was het 11 januari 2015. Een halfjaar geleden was de kerstvakantie net voorbij en lagen de temperaturen waarschijnlijk net boven nul, droeg ik heel veel sweaters en jeans en spendeerde ik m'n vrije uurtjes in bed met Friends zonder het belachelijk warm te hebben. Een halfjaar geleden was ik zielsgelukkig met m'n verplaatste bed en bijbehorende kerstverlichting. Precies een halfjaar geleden was m'n moeder morgen jarig en had ik m'n cadeautje al klaar liggen. Een halfjaar geleden bereidde ik me voor op een week met een Duits mondeling, een Engels leestoets en een practicum voor NLT. Mezelf kennende met niet al teveel stres want dit waren die dingen waar ik altijd wel lekker op scoorde. Een halfjaar geleden leed ik al aan avonturendrang. Die kwam ontzettend sterk op door het deprimerende weer. Ik wilde huppelen in de zon, zwemmen, sterren kijken, ik wilde gewoon keihard zomer. En die heb ik gekregen, gelukkig. Een halfjaar geleden stond ik voor het dilemma 'wel of niet snowboarden op wintersport?'. Gek, omdat ik nu voor het dilemma sta 'wel of geen lange broek inpakken voor vakantie?' Een halfjaar geleden had ik een spontane nachtshoot, in het donker dus, in de regen, in de kou, het was fantastisch. Een halfjaar geleden was Thirza m'n soulmate en spendeerde ik de meeste schooluurtjes met Julia en Veerle. Een halfjaar geleden had ik hetzelfde kapsel, droeg ik ongeveer dezelfde kleding en kocht dezelfde mascara als nu.

Dus zoveel is er niet veranderd, zo lang geleden lijkt het niet. Op het verschil in temperatuur buiten na, wat effect heeft op m'n gemoedstoestand leid ik eigenlijk nog steeds ongeveer hetzelfde leven. Een halfjaar lijkt soms ook een halve minuut. Januari lijkt soms ook gistermiddag.  Tegelijkertijd zijn het wel zes maanden, 183 dagen, 4.392 uren, waarin een heleboel kan veranderen. Maar misschien wordt het wel een heel saai jaar, waarin nauwelijks iets gebeurd. Misschien heb ik m'n zus wel helemaal niks te melden als ze thuis komt. 

Reacties

Populaire posts