HALLO ZOMER

Dan kan je nog zo vaak roepen dat je zo van schrijven houd, als je je blog al zo lang verwaarloosd verliezen die woorden langzaam hun kracht. Ik wil en zal jullie niet vervelen met vertellen hoe school de afgelopen twee maanden iedere vorm van vrije tijd en energie van me vroeg en hoe ook mijn sociale leven op sterven na dood was. Ik ga het niet doen want dat is nu namelijk allemaal niet meer het geval. Ik heb inmiddels al bijna twee weken zomervakantie en daar heb ik goed gebruik van gemaakt. De ene week wat drukker dan de andere, toch voor mijn gevoel allemaal goed gespendeerd. Ik had even geen vat op m'n leven toen de toetsweek opeens omsloeg in een verschrikkelijk lange vakantie. Het was er opeens, het leek in de verste verte niet op zomer, er was opeens tijd om mensen te zien en dingen te doen en heel even wist ik niet waar te beginnen.

Zomervakanties blijven voor mij altijd een beetje iets magisch hebben. In de zomer lijken we een andere, mooier leven te leiden dan de rest van het jaar. Iedereen is een stukje gelukkiger, precies zoals ik de mensen om me heen het liefst zie. Iedereen is vrijer, niet alleen in tijd maar ook in doen en laten. Zomers zijn hét moment om te veranderen en verandering te zien. Maar bovenal zijn zomers een bron van de beste herinneringen. Onbewust leg ik daarmee altijd een beetje druk op mezelf, deze zomer moet óók weer eentje voor in de boeken worden. Zonder dat ik het wil vergelijk ik alles met vorig jaar en het jaar ervoor. Maar van vergelijken is nog nooit iemand gelukkig geworden en bovendien valt het ene jaar niet met het andere te vergelijken. Vorig jaar spendeerde ik de helft van mijn zomer in Amerika, maakte ik de reis van m'n leven en zag ik zoveel moois dat ik soms uren stil was omdat ik zo overdonderd was. Vorig jaar stond de zomer in het teken van zelfstandigheid en tranen. Van afscheid en loslaten maar ook van liefde, het belang van vrienden en warme zomernachten. Dit jaar kunnen we volgens mij nog lang wachten op die warme zomernachten en ga ik met m'n ouders 'gewoon' naar Zuid-Frankrijk voor twee weken slapen en eten en hopelijk genoeg tijd om zes boeken uit te lezen. Dit jaar spendeer ik het gros van m'n tijd met m'n vriend, reis ik heel Nederland door, werk ik een beetje, slaap ik heel veel en feest ik zo nu en dan. Ik ben vaker in Rotterdam te vinden dan in mijn hometown en m'n ouders klagen dat ze me nauwelijks zien maar het is allemaal weer fijn. Niet te vergelijken maar wel net zo fijn.

Ik wil jullie deze paar zomer snapshots dan ook niet onthouden. Het is geen samenhangende fotoreportage maar wel een weergave van een paar fijne momenten die deze zomer nu al tot een goede maken.

 Het eerste weekend van mijn vakantie spendeerde ik grotendeels in bed. Niet uit luiheid of verveling maar omdat een ontzettend vervelende verkoudheid me te pakken had gekregen en ik echt niet in staat was om iets anders te doen dan m'n neus snuiten. Toen ik me zaterdagochtend gelukkig al iets beter voelde besloot ik, voordat m'n hoofd er helemaal niet meer zou staan, de laatste schoolspullen te ordenen en tegelijkertijd meteen het kastje waar ik die spullen in bewaar grondig op te ruimen. Tijdens het leeghalen van dit kastje kwam ik de liefste brieven en kaartjes tegen die ik de afgelopen jaren heb bewaard en deze ontzettend lieve foto van mij met m'n moeder en zus op vakantie jaren geleden. Toevallig gaan we deze zomer weer naar dezelfde plek. Een beetje verliefd ben ik op deze foto en op m'n moeder die hier naar mijn mening bloedmooi opstaat.

Terwijl ik mezelf in de chaos van het opruimen bevond kreeg ik het aanbod om Finding Dory in de biosscoop te bekijken en hoewel ik me nog niet top voelde kon ik dat niet afslaan. Zodoende zat ik nog geen halfuur later in de biosscoopzaal, omring door gezinnen met jonge kinderen. Niet dat het wat afdeed aan m'n stemming want Finding Dory was ontzettend leuk en aan het eind had ik zelfs een beetje kippenvel. Die avond werd afgesloten met een barbecue met m'n hockeyteam maar ik zorgde dat ik vroeg weer in bed lag, slaap is de beste heelmeester.
 Dit weekend werd afgesloten met een ontzettend burgerlijke dubbeldate. Ik ben bevriend met de vriend van Julia en hij is bevriend met mijn vriend (heeft ons zelfs een soort van bij elkaar gebracht)(lekker ingewikkeld verwoord, we zijn gewoon vrienden) en dus was het vanaf moment één gezellig toen ze zondagavond voor m'n deur stonden. Ik bakte frietjes (bij gebrek aan voedzamere maaltijden) en na het eten maakten we een wandeling (!) waarbij we (of eigenlijk iedereen behalve ik) vrienden werden met een shetlander en uiteindelijk zonder duidelijk reden op de grond belandde. Het was onverwachts ontzettend lekker weer en dat maakte de avond af. We eindigden de avond op de bank met een kop thee (ik zei toch burgerlijk) en hadden gespreksstof over toen Julia en Maurits alweer op de fiets naar huis moesten stappen. Goede avond, goede sfeer, goede mensen.
 Maandagochtend belde de tandarts ziek af en dus werd het leed van gaatjes vullen nog een paar dagen uitgesteld. In plaats daarvan hadden we die tijd over voor een rustig ontbijt en stond ik samen met m'n moeder en zus iets te vroeg in het centrum van Rotterdam. Even vergeten dat de wereld op maandagochtend pas iets later op gang komt. Geen nood want we vulden onze tijd met cappuccino's in het zonnetje. Tegen twaalf uur doken we de stad in, te beginnen bij een enorme schoenensale waar ik deze New Balancejes op de kop tikte met flinke korting. Aan het eind van de middag gingen we allemaal met een nieuw paar schoenen naar huis en alleen al daarom was de dag geslaagd. Naast dat was het ook gewoon een hele gezellige dag geweest, had de zon lekker geschenen en heb ik een halve bruiloftsoutfit gescoord.
Woensdagavond nam Lars zijn atheneum diploma in ontvangst en het zou afdoen aan m'n perfecte vriendinnetje-status als ik niet mee zou gaan. Het was een ontzettend leuke en gezellige avond vol met lieve woorden en nog één keer was ik ontzettend trots op iedereen die zijn middelbare school succesvol heeft afgerond. Ik hoop daar volgend jaar ook te staan en ik weet dat ik daar nog even voor zal moeten strijden maar iedereen zijn diploma in ontvangst zien nemen herinnerde me er wel aan dat ik ook kan wat zij kunnen.



Maandagavond zag ik Lars weer in Rotterdam. Ik heb de afgelopen weken meer uren in Rotterdam gespendeerd dan in m'n bed en ik word iedere keer weer meer verliefd op het mislukte New York. Rotterdam is een stad naar m'n hart en helemaal op een zonnige maandagavond wanneer ik met Lars oude trambanen beklim en de zon zie ondergaan achter de skyline. We liepen, we klommen, ik ervoer paniek toen ik met m'n broek vast zat aan een hek en het gevaar liep drie meter naar beneden te donderen maar ik heb vooral gelachen en genoten. Het was even iets anders dan onze eeuwige cappuccino's, die trouwens ook nooit gaan vervelen, en het was gek genoeg precies waar ik zin in had.

Donderdagochtend werd ik niet in m'n eigen bed wakker omdat ik de avond ervoor naar een feestje was gegaan en het veel makkelijker was om daar te blijven slapen dan om midden in de nacht nog een manier te vinden om thuis te komen. Stiekem vind ik dat leuk, wakker worden in 'onbekende' huizen. Na een douche wekte ik de rest van de logés, ik ben dat walgelijke ochtendmens dat om tien uur alweer naast d'r bed staat. Niet meer dan vijf uur slaap gehad maar alweer klaar voor het ontbijt. We dekten de tafel in de tuin en werden langzaam wakker. Ik vertrok als eerste omdat ik met Thirza had afgesproken voor een shopdate in Rotterdam. Ik begaf me dus weer naar Rotterdam waar we wat shopten en onze magen vulden met McDonalds voedsel. We eindigden de dag in het zonnetje in Dordrecht op ons favoriete plekje. We keken uit over het water, kletsten nog wat en om half zes was ik weer thuis. Ik deed een dutje in de zon en spendeerde de rest van de avond in bed met Netflix want dat hoort naar mijn mening ook bij de betere vakantie activiteiten.

Bonuspunten als je de chronologie van m'n verhaal nog kan volgen. Deze foto maakte ik afgelopen woensdag nadat ik de hele dag met Vera en Ruben aan ons profielwerkstuk had gewerkt. We gaan een film maken met z'n drieën. Een ontzettend leuk project maar omdat het ontzettend veel werk is besloten we dat we er verstandig aan doen om in deze vakantie alvast een begin te maken. Helemaal niet erg dus want het is ontzettend leuk om onze creatieve ideeën op tafel te gooien en te proberen om het samen te voegen tot een haalbaar plan. Er komt ontzettend veel bij kijken en ik heb na deze dag misschien alleen maar stress gekregen van de stapel werk maar het is wel een project waar ik ontzettend graag m'n tijd in wil steken en dus geeft het niks. Ik ben nu al benieuwd naar het eindresultaat. Het was in elk geval een fijne, productieve dag, afgesloten met een leuk feestje.

 Ik hoop dat jullie zomer tot nu toe net zo fijn is als die van mij.

Reacties

Populaire posts