HET COLOSSEUM EN MEER VAN DAT SOORT SCHOONHEID



























'Hey kijk, de toren van Pisa.'





Onze tweede volle dag in Rome was de maandag. We begonnen die ochtend waar de vorige middag geëindigd waren, bij het Colosseum. Toen we er de voorgaande middag langs liepen werd ik al klein beetje te enthousiast, veel meer Rome dan het Colosseum ga je het niet krijgen. We moesten echter nog even wachten voordat we het enorme amfitheater daadwerkelijk zouden bezoeken. Toen we maandagochtend dus weer voor het theater stonden kreeg ik erg veel energie. Terwijl een docent tickets kocht voor de hele groep vulden wij de tijd met het maken van een heleboel foto's. Je moet weten dat 50% van de reis bestond uit het maken van foto's en dat het zich ontwikkelde als een goed tijdverdrijf. Met mijn camera alleen zijn meer dan 2000 foto's gemaakt, wat jullie zien is een slechts een kleine selectie. Toch hoop ik dat jullie uit de foto's een beetje de vibe van de reis oppikken. Ik heb naast de foto's van alle mooie dingen die we zagen ook lekker veel foto's van mij en m'n klasgenoten er tussen gelaten omdat al die blije koppies en vrolijke foto's het best reflecteren hoe gezellig het was en hoeveel lol we met z'n allen hebben gehad. 

Na een halfuurtje wachten konden we het Colosseum in waar we voor een uurtje losgelaten werden om vervolgens met z'n allen buiten te verzamelen. Dat uurtje was lang genoeg om een rondje te lopen door het theater. Al snel kwamen we tot de conclusie we het geheel van buitenaf indrukwekkender vonden dan van binnen. De binnenkant is voor een groot deel, sorry dat ik het zeg, een hoop stenen die niet meer echt tot de verbeelding spreken, vergane glorie. Aan de buitenkant zie je daar in tegen nog goed hoe mooi en groot het theater geweest moet zijn en wat een machtig werk het is geweest om dat enorme ding te bouwen. Na het Colosseum liepen we naar het Forum Romanum wat op een steenworp afstand ligt. In dit park begonnen we met een rondleiding waarbij onze docent ons wat achtergrond verhalen vertelde over de bogen en tempels die er te zien zijn. Dit hielden we echter niet lang vol vanwege de hitte en dus werden we na een halfuurtje vrij gelaten om het Forum verder zelf te ontdekken. We klommen via een paar trappen naar boven vanaf waar je weer een prachtig uitzicht had over de hele stad. Uren kon ik daar blijven staan, kijken, genieten van het weer, de mensen, de bloemen en sinaasappelbomen. Het was even ontzettend zomer, thuis was niet hier en schoolzaken leken even heel ver weg. Hoewel we deze educatieve reis absoluut niet als een vakantie mochten zien voelde dat wel zo, een ontzettend fijne vakantie.

Nadat de groep weer verzameld was en we een paar verdwaalde leerlingen opgespoord hadden liepen we naar de Sint Jan van Lateranen basiliek. Eerlijk gezegd had ik nog nooit van deze kerk gehoord tot het moment dat we er voor stonden, ik had dan ook niet zoveel verwachtingen. Toen ik naar binnen liep werd al snel duidelijk dat het enigszins schandalig was dat ik deze kerk niet kende want wow, wat was dit mooi. Één van de docenten vertelde me voor we naar binnen gingen dat ze deze kerk stiekem mooier vond dan de Sint Pieter en toen ik de kerk met mijn eigen ogen zag begreep ik haar helemaal. Anders dan de Sint Pieter is de Sint Jan ontzettend licht en bezaaid met mooie mozaïeken. Het plafond zat vol met prachtige gouden details en in een hoekje verstopt stond een van de mooiste beeldhouwwerken die ik deze reis heb gezien. Na deze aangename verrassing liepen we door naar nog een kerk, de laatste voor die dag. Toen we daar aankwamen waren we iets te vroeg maar we gebruikten de tijd in de schaduw om plannen te maken voor de rest van de dag. Omdat het weer zo mooi was en het zwembad op de camping eerder open was dan verwacht was er besloten om eerder terug te keren naar de camping zodat we nog een duik konden nemen. Eten in de stad zat er dus niet meer in en daarom werd er besloten met de hele klas te bbq'en op de camping. We bezochten de laatste kerk, een kerk beschilderd met manieren om christenen te doden (dat is net zo luguber als het klinkt). We maakten de metroreis terug naar de camping, doken het zwembad in en genoten van de laatste zonnestralen. Ik kon het echt niet helpen dat deze reis nu officieel als een vakantie aanvoelde. De rest van de avond spendeerden we op de bbq-plaats van de camping met wegwerpbbq's, vlees, muziek en een heleboel (limbo)dansjes.  Een ontzettend fijne zomeravond middenin mei. 

Reacties

Populaire posts