Alles is bonus



1 - 7 januari 
Ik ben normaal gesproken een zwakkeling voor de melancholie die om oudjaar heen hangt. Ik houd daarvan maar veracht het tegelijk. Terugkijken kan heerlijk zijn maar ook verlammend. Mijn nuchterheid vertelt me dat het maar een datum is. Een simpele overgang van het ene getal naar het daarop volgende. Dit keer kreeg de melancholie voor de verandering geen grip op me (oké, op de brief die ik op 31 december naar mijn toekomstige zelf schreef na dan) en dat was ook weleens fijn. Het is fijn om mezelf niet op te jagen met allerlei verwachtingen voor het nieuwe jaar. Verwachtingen hebben heb ik sowieso wel afgeleerd ten tijden van de pandemie. Niks is gegeven, alles is bonus.

Zo is de slogan van deze week New year, new (pande)me. Het quarantaine-noodlot heeft weer eens toegeslagen in ons studentenhuis. Het maakt me niet zoveel uit omdat ik A) niet meer aan verwachtingen doe en B) deze week alweer op de universiteit moet beginnen. Al mijn lessen zijn online en de rest van de wereld ligt nog stil door de reguliere kerstvakantie. Voor zover dat bestaat is deze quarantaine voor mij perfect gepland. En dus besluit ik weer eens om er het beste van te maken. Omdat het voor mij meevalt heb ik genoeg positieve energie over voor mijn balende huisgenoten. Gelukkig hebben we het goed met elkaar, de koelkast is vol, de Hunger Games-marathon is gister in gang gezet en de energie die we aan het eind van de dag over hebben storten we vol overgave in onze karaoke microfoon.

Geen verwachting dus. Wel plannen: om weer meer te schrijven bijvoorbeeld. Vorig jaar januari ben ik dapper begonnen aan een serie wekelijkse blogjes maar dat strandde zodra de wereld weer harder ging draaien. Er is 80% kans dat dit keer precies hetzelfde gebeurt want lockdowns zijn blijkbaar een nieuwe kerst traditie geworden. Maar toch, het schrijven was toen fijn. Ik vind het heerlijk om het leven van toen te kunnen reconstrueren aan de hand van mijn teksten en het houdt me van de straat (grapje).

Ik ga ook niet verwachten dat januari een grijze maand gaat zijn met regen en wolkendekens want misschien wordt het wel heel zonnig (warm is het in elk geval). Ik ga niet verwachten dat ik veel thuis ben want misschien blijf ik wel altijd onderweg. Ik ga niet verwachten dat ik veel aan Netflix toe kom want misschien wordt het wel een boekenmaand. Ik ga niet verwachten dat ik me blauw voel want misschien voel ik me wel fantastisch. Ik ga niet verwachten dat ik me fantastisch voel want misschien voel ik me wel blauw. Niks is gegeven, alles is bonus.

 

Reacties

Populaire posts