Diep inademen


Ik heb altijd geweten dat de zomer een geur heeft en toch ben ik elke keer weer verrast wanneer ik het ruik. Wanneer ik de trein uit stap en de frisse lucht een keer diep in adem. Dan merk ik op dat wat ik ruik voor mij de definitie van zomer is, alsof ik dat nog niet eerder ervaren heb de afgelopen weken. Het is een mix van vers gemaaid gras, zonnebrandcrème, barbecue en Lipton ice tea. Niet in een potje te vangen als een soort parfum maar echt een product van het moment. De juiste factoren, op de juiste plek op het juiste moment. Toen ik vanmiddag in mijn hometown over het perron van spoor twee liep rook ik het en wist ik weer: het is zomer.

Toen in maart het nieuwe album van Ed Sheeran uitkwam zat ik in Zwitserland voor een week wintersport. We luisterden het album wel maar de herrie van ontbijten met twintig man won het meestal van de muziek. Ik luisterde het album pas echt toen we tien uur lang in de auto zaten onderweg naar huis. Samen met Lars beoordeelde ik nummer voor nummer de muziek. We onderscheden de kippenvel muziek van de feest nummers en werden vooral erg blij van 'Barcelona' toen nog onwetend dat dat de plek zou zijn waar we deze zomer heen vliegen. Dat we op vakantie wilden stond al vast maar ik heb eerst nog geprobeerd Lars mee te krijgen naar Praag of Berlijn. Hoe hard ik ook m'n best deed Lars kreeg het plaatje van een vakantie in een zomerse stad met strand niet uit z'n hoofd. Uiteindelijk werd het Barcelona. Dat wordt dus, na Valencia, de tweede vakantieweek die ik in Spanje spendeer. Ik was al jaren niet meer in Spanje geweest maar na m'n examenreis wist ik weer heel goed hoe gek ik ben op het ritme van de Spanjaarden, de eeuwige zon, het eeuwige eten, ik ben er wel weer klaar voor.

Waar voor velen de zomervakantie net begonnen is heb ik er al een hele vakantie opzitten en er ook nog eentje voor me liggen. Op het moment vind ik het onvoorstelbaar hoe lang deze zomer is. Al zes weken lang is het voor mijn gevoel elke dag zaterdag. Niet alleen omdat ik normaal gesproken alleen op zaterdag werk en nu vier dagen per week aan het werk ben. Ook omdat ik al weken lang kan doen waar ik zin in heb, mijn avonden niet alleen in bed spendeer en heel veel vrienden zie. Ik heb het gevoel te verzuipen in vakantiedagen en ik weet dat ik daar van moet genieten. Ik heb ooit iemand horen zeggen dat je nooit meer in je leven zo lang vrij gaat hebben als deze zomer en in de categorie benauwende gedachtes scoort die tekst behoorlijk hoog. Dus het is zomer, ik dartel rond en ben aan het genieten. Tegelijkertijd kijk ik enorm uit naar volgend jaar, naar studeren, naar nieuwe avonturen en nieuwe mensen. Het leven op dit moment is goed en ik kijk uit naar de toekomst. Reken maar van yes dat ik mijn zegeningen tel, ik bevind me op een toppositie waar ik eindeloos dankbaar voor ben. Ik adem af en toe even diep in en langzaam uit. Het is zomer.

Foto's van die keer dat we de zonsopkomst bekeken in Valencia. Een van mijn favoriete zomermomenten tot nu toe. De combinatie van een stad die wakker wordt en een lucht die oranje kleurt terwijl de golven en de vogels gewoon doen wat ze altijd doen, had iets magisch. De wereld aan je voeten want wanneer je niet naar bed gaat ben je groter dan de nacht. Zand tussen je tenen, restje make-up op je gezicht en helemaal niks moeten.

Reacties

Populaire posts