JA, GOED


Op zaterdagavond in de stad pizza eten met twee vriendinnetjes. Niet om iemands verjaardag te vieren of omdat er iemand geslaagd is voor een of ander examen. Nee, gewoon omdat het kan, om het leven te vieren. Om vriendschap te vieren en misschien ook wel een klein beetje om de winst op het hockeyveld van eerder die dag te vieren. 

Want winnen dat deden we en goed ook. Met 6-3 maakten we onze tegenstanders in en omdat dit niet zo vanzelfsprekend is voor ons team voelde het bijzonder goed. Helemaal omdat de vorige keer dat we tegen dit team speelden de frustraties zo hoog opliepen dat er een heleboel onnodige opmerkingen over en weer zijn geschreeuwd en we een beetje onze waardigheid op het veld hebben achtergelaten. Dit keer lieten we ons niet beïnvloeden door hun gedrag, we speelden ons eigen spel en speelden bovenal goed. Het was gewoon een goede en oprecht leuke wedstrijd en dat is ook weleens fijn.  

Of op woensdagochtend een beetje uitslapen, je bed uit rollen, na een kleine kledingcrisis maar gewoon de zachtste trui van je moeder aantrekken en na een uitgebreid ontbijt naar school vertrekken. Na school voor niet meer dan een éénurige toets. Om die reden had ik die ochtend minimale aandacht aan m'n uiterlijk besteed. Deze trui was wel zacht maar ook veel te groot en uitgelubberd en naast een restje wenkbrauwpoeder in m'n wenkbrauwen liep ik zonder make-up de school binnen en het voelde eigenlijk heel erg goed. Goed omdat het stiekem nog een beetje voelde alsof ik in m'n pyjama liep en goed omdat ik gelukkig nog de confidence heb om make-uploos naar school te gaan maar bovenal goed omdat ik een avond in het vooruitzicht had waarop ik geen mascara van m'n wimpers af zou moeten schrobben, een klusje waar ik een ontzettende hekel aan heb. 

Of je hele weekend genieten van de zon. De zon die eindelijk goed schijnt en eindelijk maakt dat een zwarte broek veel te warm is. De zon die op sommige momenten even het enige lijkt te zijn wat je nodig had. De laatste toetsweekloodjes leren in de zon of, en deze versie is mijn favoriet, gewoon zitten en praten met goed gezelschap terwijl de zon je hoofd verwarmt. Leven wordt een beetje lichter, lijkt een stukje makkelijker met een beetje zon. 

En als de langzaam binnen druppelende toetsweekcijfers dan ook nog eens allemaal meevallen, je nog geen enkele onvoldoende binnen hebt gesleept, dan is 'Hoe gaat het? ' 'Ja, goed.' niet eens gelogen. 

Reacties

Populaire posts